СВІТОВЕ
ГОСПОДАРСТВО
НАЙВАЖЛИВІШІ
СУДНОПЛАВНІ КАНАЛИ
Міжнародні
канали, скорочуючи світові морські шляхи, відіграють важливу роль у морському
судноплавстві і світовій торгівлі, через них йдуть великі потоки суден і
вантажів. Міжнародні канали можуть мати також велике військово-стратегічне
значення (наприклад, Суецький, Панамський, Кільський).
Суецький канал —
це судноплавний безшлюзовий морський канал на північному сході Єгипту, що
з'єднує Червоне море із Середземним морем. Цей канал — найкоротший водний шлях
між портами Атлантичного і Індійського океанів (на 8—5 тис. км коротше за шлях
навколо Африки). Зона Суецького каналу вважається умовним кордоном між Африкою
і Азією. Суецький канал офіційно був відкритий для судноплавства у 1869 р.
Довжина Суецького каналу
|
161
км
|
Ширина по дну
|
120-150 м
|
Глибина
|
45-60 м
|
Швидкість проходу суден через
канал
|
11 — 12 годин
|
Вхідні порти —
Порт-Саїд (з Фуадом) з боку Середземного моря; Суец (з Тауфіком) з боку
Червоного моря. Для постачання каналу річковою водою з Нілу проритий так званий
прісноводний канал Ісмаїлія. Географічне положення каналу у центрі міжнародних
морських комунікацій, що зв'язують нафтодобувні країни Близького і Середнього
Сходу з Західною Європою і забезпечують її зв'язки з Азією, Австралією і
Східною Африкою, обумовило високий ступінь завантаженості Суецького каналу.
Рік
|
Кількість суден
|
Загальний тоннаж
|
1870
|
486 суден
|
0,4 млн т
|
1913
|
5,1 тис.
|
20 млн т
|
1966
|
21,25 тис.
|
274,3 млн т
|
Понад 70 %
перевезень становлять нафта і нафтопродукти. За експлуатацію каналу Єгипет
отримав у 1966 р. 95 млн єгипетських фунтів. За тоннажем вантажів, що
перевозяться, Суецький канал до 1967 р. стояв на першому місці серед усіх
міжнародних каналів. На нього припадало бл. 15 % світових перевезень вантажів
і понад 20 % перевезень нафти і нафтопродуктів. У 1983 р. канал був
реконструйований. У наш час через Суецький канал щорічно проходить бл. 30 тис.
суден.
Панамський
канал. У середині XIX ст. Великобританія і США сперечалися за право на
спорудження каналу. Франція, скориставшись їх протиріччями, почала будівництво
в 1879 p., але у зв'язку з
крахом французької компанії право на спорудження Панамського каналу в 1901 р.
перейшло до США. Панамський канал — штучний водний шлях на території Панами і
Центральної Америки, перетинаючий Панамський перешийок в його найбільш низькій
частині і зв'язуючий Атлантичний і Тихий океани. Панамський канал довго
вважався одним з найважливіших транспортних водних шляхів міжнародного
значення. Він і зараз проходить в межах особливої зони під юрисдикцією США. У
1904 р. військове міністерство США розпочало будівництво каналу. Перше судно
пройшло через Панамський канал в 1914 p., але офіційно відкриття відбулося в 1920 p., після чого канал фактично вступив до ладу.
Довжина Панамського каналу
|
81,6
км
|
Гарантійна глибина на шлюзах
|
12,5
м
|
Ширина
|
150
м
|
Швидкість проходу суден через
канал
|
7—8 год, мінімум — 4 год
|
Біля
атлантичного входу в Панамський канал розташовані порти Крістобаль і Колон,
біля тихоокеанського — Бальбоа і Панама. На Панамському каналі є 6 ступенів
(по три на кожному шлюзі) парних шлюзів. Проведення суден через шлюзи
здійснюється спеціальними електровозами. Середня пропускна спроможність
Панамського каналу — 36 суден, максимальна — 48 суден на добу. Панамський канал
позбавив судна необхідності йти через Магелланову протоку або навколо мису Горн
і докорінно змінив напрям ряду найважливіших морських шляхів. Найбільше
значення Панамський канал має для зв'язків східного і західного узбереж США (і
Канади), відстань між якими скоротилася в 2,5—3 рази, між східними узбережжями
США і Далекого Сходу, а також між країнами Латинської Америки. У 1971 р. через
Панамський канал пройшло 15,3 тис. суден, загальним тоннажем 121 млн т з
Атлантичного в Тихий океан, і 69 млн т з Тихого в Атлантичний. З них понад 70 %
припадає на вантажі, що відправляються з США або йдуть у порти США. Пропускна
спроможність Панамського каналу вже майже вичерпана.
До того ж через його шлюзи не можуть пройти судна водотоннажністю більше за
40 тис. т — великі пасажирські лайнери, супертанкери і новітні авіаносці.
Нільський канал
— канал в Німеччині, з'єднує Балтійське і Північне моря, проходить від
Нільської бухти до гирла р. Ельба, перетинаючи п-ів Ютландія. Відкритий у 1895
р. Довжина 98,7 км,
глибина 11,3 м,
ширина 104 м,
має дві пари головних шлюзів.
|