Лешкевич
В.В., заступник директора школи з
наукової роботи та роботи з спеціалізованими класами Шепетівської
спеціалізованої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 з поглибленим
вивченням основ економіки та правознавства.
Однією з форм удосконалювання економічних теоретичних і
практичнихзнань і навичок є проведення
економічних декад. Мета яких — через інтерактивні форми роботи, ділові
ігризмоделювати визначені управлінські,
економічні, психологічні, педагогічні ситуації і сформувати вміння аналізувати
їх і приймати оптимальні рішення. У школах ділові ігри можуть проводитися як
на уроках, так і в позакласних заходах. У нових економічних умовах найбільш
актуальною є проблема активізації навчального процесу, пошук таких форм
навчання, які б сприяли не тільки більш якісній підготовці учнів, міцному
закріпленню знань, а й активізували б їхню розумову діяльність, формували
практичні навички, прищеплювали необхідні ділові якості.
Основна перевага цих
ігор полягає в їхньому комплексному характері. Ці ігри можна назвати
фінансово-економічними. Фінансовий бік гри передбачаєнеобхідність отримати максимальні прибутки
від своєї діяльності, а економічний — організацію виробничої діяльності в значному
обсязі і різноманітних формах.
Такі ігри сприяють формуванню загальної економічної
культури учнів, стимулюють творчий підхід до справи, виховують у гравців
якості «ділової людини», заповзятливість, відповідальність, здатність до
самостійного вибору сфери діяльності. Крім того, гра — це спосіб надання
реальної допомоги учням у практичному освоєнні сучасних форм організації трудової
діяльності, економічних відносин.
Традиційним стало проведення економічної декадив школі на початку листопада. В плані
проведення декади – найрізноманітніші форми роботи з питань економічного
навчання та виховання школярів, вдосконалення педагогічного досвіду з питань
економізації навчально-виховного процесу.
Адже піднесення, що
розпочалося в економіці України, вимагає подолання відставання у
науково-технічній галузі, змін у якості підготовки робочої сили. Особливу
актуальність для країни набуває проблема відродження підприємництва. Виконання
цих завдань неможливе без розуміння ролі людського фактору в ринкових умовах.
Дедалі важливішими стають такі людські якості як освіта, кваліфікація, досвід,
особистість працівника, його підприємливі здібності, активність,
відповідальність, чесність тощо. Основна роль у формуванні кваліфікованого
працівника належить освіті.
Підвалини
соціальної, психологічної, економічної і підприємницької підготовки нашого
населення мають закладатися у шкільному віці
Формування
економічно грамотної людини не може відбуватися лише за рахунок уроків
економіки. З уроків математики учні отримують базові математичні знання,
вчаться логічному мисленню. На уроках економічної географії вони вчаться
використовувати економічні поняття і закони у конкретних ситуаціях. В
історичних і літературних творах відображено багаторічний досвід
підприємництва, фінансової і господарської діяльності людства, який можна
використати на уроках економіки. Тому в програмі декади не останнє місце займає
проведеннявідкритих уроків з різних
предметів, де використовуються можливості економічного навчання та виховання,
проведення інтегрованих уроків.
Під час
проведення економічної декадив кожному
класі проходять виховні години відповідної тематики, відкриті уроки з основ
економіки, заняття курсів.
Зазвичай в ці дні гостями школи є відповідні спеціалісти
комітету економіки міськвиконкому, працівники податкової адміністрації, що
запрошуються на зустрічі з учнями для проведення дискусій, бесід з економічної
тематики.
Традиційними
стали і конкурси стінної учнівської преси на економічну тематику.
Ділові
інтерактивні ігри в практиці шкільної освіти застосовуються досить давно, але
досвід останніх років підтвердив, що їх використання дає змогу наблизити
школярів до реальних життєвих ситуацій, отримати не лише пізнавальний ефект, а
й емоційне задоволення від процесу.
Тому саме, основними
заходами економічної декади є проведення ділових інтерактивних ігор, що
моделюють особливості ринкової економіки.
Завдання вчителя
полягає у виборі основної
педагогічної позиції на різних етапах гри. Необхідно визначити міру і форму
педагогічної допомоги учням, масштаби дитячої самостійності, а також реалізовувати
принцип гуманізму і демократизації стосунків усередині дитячих колективів,
зміцнювати міжособистісні відносини.
Одне з основних завдань педагогів — створити не просто
діючу ігрову модель ринку, а копію цивілізованого ринку, тобто такі економічні
відносини, які сприяють розвитку особистості, прояву її природних нахилів і
здібностей.
Перевагоютаких
ігор іграх є те, що в них можна задіяти практично всіх учнів класу, школи, що
дозволило їм виявити свої здібності до організаторської і підприємницької
діяльності.
Економічна гра“Грай,
думай, збагачуйсяпроводиться” в рамках
економічної декади з метою організації економічного навчання та виховання,
впровадження активних форм організації такої роботи, надання методичної
допомоги педагогам в організації економічного навчаннята виховання.
Завдання гри
-Впровадження активних форм педагогічного та методичного
забезпечення економічного навчання та виховання.
-Виявлення нових педагогічних технологій в організації
економічного навчання та виховання.
-Пропаганда економічних знань, економічної політики
держави.
Керівництво грою
Загальне керівництво грою здійснюється заступником директора
школи з наукової роботи та роботі з спеціалізованими класами та заступником директора
школи з виховної роботи та організаційним комітетом.
Відповідальність за організацію гри в межах класів
покладається на класних керівників 5-11 класів.
Учасники гри
У грі беруть участь класні колективи 5-11класів.
Термін проведення гри
На підготовчий етап гри доцільно відвести 2-3 тижні. В цей
період учні та вчителі ознайомлюються з положенням про гру, правилами.
Організація гри
Спочатку було сформовано ініціативну групу, що безпосередньо
займалася організацією і проведенням гри. У її складі — активісти-старшокласники
і вчителі. Група розробила положення про гру, заздалегідь пояснила умови
представникам класів.
Для успішного проведення ділової гри необхідна наявність
кількох складових:
а) зацікавленість у грі великої кількості дітей і педагогів,
їхнє бажання брати участь у грі;
б) створення працездатної, натхненної ініціативної
групи, чіткий розподіл обов'язків у
групі;
в) широка реклама і пропаганда, роз'яснення правил і порядку проведення гри;
г) розробка чітких правил гри, уточнення місця, часу
проведення гри.
Під час підготовчого етапу кожен класний колектив створює
своє приватне підприємство, кооператив,фірму
тощо.
Фірма повинна мати свою назву, керівництво, (директор,
заступники, бухгалтер тощо.) та чітко визначитись в змісті діяльності фірми,
ціні за виконані роботи чи послуги.
Провести
активну роз’яснювальну та рекламну компанію по доведенню до відома всіх учнів
про зміст своєї діяльності При підведенні підсумків гри організація рекламної
діяльності фірми оцінюється окремо. Враховується активність рекламної
діяльності нестандартність підходів та її ефективність
До початку гри фірми повиннізареєструвати фірму в ШПІ ( шкільній
податковій інспекції). За
видачу патенту ШПІ стягуєплату в
розмірі 2 грн.
На фірміповинна
вестись чітку фінансову звітністьпро
свою діяльність(форма довільна)
вказавши витрати, доходи та прибуток фірми.
Кожний клас творчо
підійшов до гри. У школі працювали кафе «Варенична» і «Хід королеви», кімната
страху, дискотека, відеостудія, тир, фотоательє, перукарня «Елегант»,та багато інших. Діти виявили максимум
вигадки, дотепності, щоб розрекламувати свої фірми та залучити максимальну кількість
відвідувачів.
Під час гри бувзмінений розпорядок роботи школи. Відразу ж після уроків школа
перетворилася на стугонливий вулик. Кожен намагався зайти в усі фірми, про все
довідатися, все спробувати, подивитися, послухати, зробити фото на пам'ять тощо.
Учні намагалися якнайкраще обслуговувати своїх
відвідувачів, заробити якнайбільше грошей, тому що від прибутку залежало, яке
місце вони посядуть.
По завершенні гри фірми сплачують податок від прибутків,
орендну платув розмірі 50 %.
Зароблені кошти, що залишилисяу фірми
після сплати податків та платежів залишаються в розпорядженні класів і
використовуються на потреби класу.
Кошти що
надійшли в ШПІ поступають в розпорядження школи і по акту передаються в
бухгалтерію школи. Ці кошти використовуються на потреби тільки за рішенням
шкільного парламенту .
Гра показала, що учні хочуть і вміють працювати, у них
розвинена фантазія, винахідливість і заповзятливість, що практично кожен клас
уміє поєднувати зусилля і застосовувати свої здібності і таланти, якщо бачить
перед собою конкретну мету.
Участь у грі вчителів сприяла ще більшому
взаєморозумінню, зміцненню добрих стосунків між педагогами й учнями, засвідчила,
що якщо в усіх є одна цікава справа, то вона — тільки на спільну користь. Хтось
побачив, що наші діти вже цілком дорослі люди — досить самостійні й діловиті,
хтось відкрив для себе щось нове у своїх товаришах і вчителях.
Підведення підсумків гри
Визначення переможців здійснюється за сумою сплачених
податків. Підведення підсумків гри оголошуєтьсяна загальношкільній лінійці.
ЛІТЕРАТУРА
1.Общешкольная
игра «Демократическая Республика»//
Приложение к журналу Директор школы.– Экспресс-опыт. Дополнение к № 7 за 1999 год.
2.Літова
З. Ділові ігри в школі // Завуч.2002.- №2 (116).